Heel fijn nieuws: er komt weer een mindfulness training aan!

 

"Omdat ik van de afdeling ‘geen flauwekulletjes’ ben, zal ik nooit iets in lessen of trainingen zeggen waar ik geen wetenschappelijke of persoonlijke onderbouwing voor heb." 

Shirley Passier

 

Wat wordt er behandeld tijdens een Mindfulness training?

Ik geef MBCT. MBCT staat voor Mindfulness Based Cognitive Therapy. In deze therapie worden mindfulness technieken aangeleerd die in combinatie met cognitieve gedragstherapie worden toegepast. Ik heb het geluk veel ervaring te mogen opdoen in het beoefenen en begeleiden van deze technieken. In mijn werk als behandelaar binnen de specialistische GGZ is dit écht mijn lievelings, om te geven. Ik zie zulke mooie dingen ontstaan!"  

Bewustzijn
Je leert je aandacht trainen. Je bewust te zijn van wat er in en om je heen gebeurd zonder daar een oordeel over te vellen en zonder dat te willen veranderen.

Acceptatie
Mindfulness ontwikkelt het vermogen om te accepteren wat er is, wat het ook is; een emotie, gedachte of fysieke sensatie. We oefenen samen met aandacht en doen ervaring op met verschillend gedrag. We zien gedachten voor wat ze zijn, en onderzoeken op een accepterende manier de emoties.

Compassie
We sluiten de training af met een oefening in compassie, voor de meeste mensen de kers op de taart. Samen zorgen we ervoor dat mindfulness een plekje in jouw leven krijgt die voor jóu past. We maken zelfs even een uitstapje naar de future you, om die een compassievolle schop-onder-de-kont- reminder te geven welke keuzes goed zijn voor jóu.

 

Bewezen effectief

Mindfulness is in de laatste jaren uitvoering onderzocht en de effecten zijn gemeten en bewezen. In Nederland wordt veel onderzoek gedaan naar mindfulness bij de Radboud Universiteit in Nijmegen.  Deze effecten zijn te zien in de hippocampus (leren en het geheugen), in de amygdala (afname angst en stress) en in de hersengebieden die geassocieerd worden met zelfbewustzijn, compassie en introspectie.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness zorgt voor:
minder stress,
 minder lichamelijke pijnklachten,
 meer focus,
 beter geheugen,
 meer (zelf)compassie,
 minder angst,
 minder terugval bij depressie
 emotieregulatie.

Wanneer je mindfulness beoefent heeft dit bovendien een gunstig effect op je bloeddruk, hartslag en cortisolspiegel en op het immuunsysteem.

 

Praktische informatie over de training

De therapeutische training bestaat uit:
- een intake
- 8 sessies van 2,5 uur in een klein groepsverband van 6-8 deelnemers.
- Je ontvangt een werkboek,
- opgenomen oefeningen

- een privé sessie van 30 minuten om jouw persoonlijke doelen, wensen of knelpunten te verdiepen.


De eerstvolgende training is gepland op de volgende dagen:

Vrijdagen van 11.00 tot 13.30 op 15, 22, 29 maart en op 5, 12, 19 april, 10 en 17 mei.

Jouw financiële investering is 450 euro voor bovenstaand pakket. (komt neer op ongeveer 21 euro per uur). Dit is in 1 of 3 termijnen te betalen.