Nieuw op het rooster: pilates!

Wat is Pilates?

Pilates een bewegingsmethode voor het lichaam, die in het begin van de 20e eeuw is ontwikkeld door Joseph Pilates.


Het doel is het creëren van een evenwichtig spiersysteem, waarin overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren weer worden geactiveerd. Op deze manier ontstaat er een groter evenwicht tussen de verschillende spiergroepen.

Pilates training

De training richt zich in eerste instantie op het activeren en trainen van het "Core".

Het “Core” wordt gevormd door de diepliggende buikspieren, de bekkenbodemspieren, de middenrifspieren en de stabiliserende rugspieren rond de wervelkolom.

Door het trainen van het "Core" ontstaat er een "korset" van spieren, dat steun en stabiliteit aan de wervelkolom en het bekken geeft. Als dit centrum krachtig is, dan richt de wervelkolom zich vanzelf naar haar natuurlijke (neutrale) houding.

De wervelschijven duwen niet meer op elkaar, de schouders staan weer boven het heupgewricht en het lijf wordt letterlijk langer.

Hierdoor krijgt het lichaam een meer gestroomlijnd uiterlijk en wordt sterker, soepeler en beweeglijker.

 

Ik, Shirley, geef de pilates lessen. Ik ben en blijf een yogajuf in hart en nieren dus verwacht een 'mindful-in-beweging' les mét spierpijn achteraf ;)!